Az iskolával, tanulással kapcsolatos attitűdök és formálásuk lehetőségei
Attitűd: az egyén pozitív és negatív viszonyulásaira utal a tárgyakkal, személyekkel, helyzetekkel, csoportokkal, eszmékkel stb. kapcsolatban.
Irodalmak, kutatások alapján röviden összefoglalva:
Iskolával, tanulással kapcsolatos attitűdök:
- //iskolában: a szervezi kultúra is kapcsolatható ide (mint közösen kialakított attitűdök, normák, értékek stb rendszere), de alapvetően csak „hely kitöltésként”//
Tanulók attitűdjeinek kialakulására hat:
////legtöbb kutatás itt cigányokkal foglalkozik. A családnál az irodalmakban kb az ecsetelik, hogy alacsony sz. végzettség – nem tud segíteni a gyereknek, sz. rossz tapasztalat – rossz az iskola stb.////
////nyilván idetartozik a kortársak családja, itt azt kell kiemelni, hogy mekkora hatással vannak a kortársak kb////
Attitűd formálás
- motiváció
- életkori sajátosságok figyelembe vétele
- tanárok: hogyan használják ki a lehetőségeiket – eszköz használat, figyelem felkeltés – nem unalmas órák:
A nevelési tényezők, nevelői hatások és módszerek, ill. a jellemfejlődés
Ezek rövidítve:
Nevelő hatások:
- tárgyi környezet és feltételrendszer
- személyi környezet és a gyerek interakciója
Nevelési tényezők:
- a nevelési hatások meghatározott forrásai
- tárgyi környezet és feltételrendszer
- a felnőtt tekintélyi személyek
- a kortársak és k.csoportok
- a konstruktív feladatok
Módszerek:
- személyiségformáló funkció
- hatásszervező funkció
Jellem kapcsán – a személyiség magatartást meghatározó belső feltételrendszer legmagasabb eleme (ld. tk):
A lényeg itt az ábra Neveléselmélet t.k. 97. old
Jellem fejlődés folyamatának két szintje: - ezek összevetése!
- kialakulatlan jellem (szükséglet rendszer, diffúz, rendezetlen, stb)
- kialakult jellem (hierarchikus, alá-fölérendeltségi viszonyrendszer stb.)
Jellem fejlődést meghatározó tényezők:
- életkor, biológiai érés – és ez a legkevésbé
- értelmi tényezők
- környezeti tényezők szerepe