Iskola és társadalom
Iskola = „mini társadalom” ð szabályozások
ð normák, elvárások
ð szelekció
ð társadalmi- kulturális feszültségek
ð széttöredezettség
Társadalom
Kiszolgáló szerep
Átalakító szerep
Iskola
- A társadalom és az oktatás kölcsönösen hatással vannak egymásra
- Az iskolában zajló nevelés egy társadalmi folyamat intézményesült formában.
- Változó társadalom ð változó iskola ð régen: képzetlen munkások a mezőgazdaságban/iparban
ð Ma: tudásgazdaság – képzettséggel nő a versenyképesség
- A tanulási eredménykülönbségek hatással vannak a társadalom versenyképességére, gazdasági növekedésére
Társadalmi célok az oktatásban:
Társadalmi együttműködésben való részvétel, érdekérvényesítés feltételrendszerének használata, a csoportokban való mozgás, a munkához, művelődéshez, kultúrához, politikai intézményrendszerhez való viszony szempontjából milyen személyiség jellemzőket formál az iskola ð milyen állampolgárokat nevel?
- társadalmi mobilitáshoz való hozzájárulás ð milyen jellegű és mértékű az átáramlás az egyes társadalmi csoportok között
- Az iskolának szerepe van a társadalmi egyenlőtlenségek alakításában
Ä munkamegosztásbeli, vagyonbeli, jövedelmek elosztását meghatározó, az érdekérvényesítési lehetőségekhez kapcsolható és a műveltségbeli egyenlőtlenségek
- Az oktatás hat a társadalom minden részrendszerére és folyamatára ð konzerváló funkciót tölt be – a fennálló megtartására törekszik
Ä Az oktatás belső működése alakul ki, amely megfelel a társadalom adott struktúrája és működésmódja feltételeinek, azoknak az uralkodó tendenciáknak, amelyek elsősorban meghatározzák a társadalom működését.
- az oktatás az állami költségvetés jelentős részét képezi /fenntartás, foglalkoztatottak, fejlesztési feladatok, stb./
- nincs iskola – nincs árutermelés ð munkaerőképzés – alapképesség, szakmai tudás alapjai = Life-Long-Learning
- az iskola a politikai rend, éppen hatalmon lévők érdekeit szolgálhatja
- Állampolgári jogokhoz és kötelezettségekhez fűződő ismeretek, képességek, készségek, attitűdök fejlesztése
- Az előző pontokban említettek, például: társadalmi tudás, készségek, képességek, vagy az értékek, normák, szabályok kifejlesztése az új generációkban is szolgálhatják az integrációt
- A nők munkába állásával nőtt az iskola gyermekmegőrző funkciója
- Szociális szempontból valamilyen hátrányt elszenvedő gyerekek segítésében, életkörülményeik javításában is szerepet vállal az iskola
Tanácsadás, elemzés, vizsgálatok elvégzése, fejlesztési feladatok, program szervezés, környezetvédelmi feladatok
- Új tudást igénylő területek fejlődését segítheti DE gátolhatja is ha nem képes biztosítani azt.
- Új munkaformák, szabályrendszerek, technológiai megoldások, kommunikációs rendszerek elterjedését segítheti, vagy akaszthatja meg, ahogyan új értékek, normák formálódásához is hozzájárulhat.