Sikeres és sikertelen tanulók az iskolában
Pszichológia pedagógusoknak, 21. Problémás tanulók, okok és megoldási javaslatok
- Öröklött adottságok
- Egészséges fejődés-- Alapfeltételek:
- Környezeti befolyások (spontán vagy tudatos)
- Elsődleges szocializációs közeg (család)
1.biológiai gondozás feltételei;
2.biztonság, védettség, támasz nyújtása;
3.pozitív minta nyújtása;
4.szülő is a közvetített elvek szerint éljen
5.összehangolt nevelés, rugalmas nevelési stílus
6.nevelési visszajelzések
- Másodlagos sz. k. (óvoda, iskola, barátok, rokonok)
- Életmód, életstílus, tevékenységek, aktivitások
- Születés előtti időszakban történt funkciózavarok,
- Születés alatti zavarok érési fejlődési eltérések
- Szülés utáni állapot részképességek deficitje
- Értelmi képességeket nem érintő részképességzavarok:
- Értelmi képességeket változó formában érintő zavarok
- Az elsődleges szoc. károsító hatásai
10. önállósulás folyamata akadályozott
- Másodlagos szoc. k. tényezők
- Életmód, szokások, kult. károsító hatása
Tehetséges gyerek:
tehetség összetevői:
átlagon felüli képességek
képesség, készség magasfoka
feladat végrehajtás magas szintje
kreativitás
ezek mind együtt és kell még hozzá a szorgalom
tehetség felismerése:
beszélt nyelv magas szintű használata
kidolgozott nyelvi kód
kiemelkedő érvelési készség
szokatlan, eredeti javaslatok
gondolkodás eredetisége, rugalmassága, kidolgozottsága
probléma érzékenység
több megoldási stratégia
magasfokú olvasottság
kíváncsiság
nyitottság
kritikai érzék
tananyag ötletszerű megközelítése
önálló értékrend
tanulási eredmény nem mindig jó
rutin feladatok megoldásában rosszak
rendszertelenül dolgoznak
konfliktusok a társaikkal
tehetségmentés:
kisebbségi csoport felismerése, függ a tanár szociokulturális szemléletétől. Tanulási motiváció hajt az alkotásra.
- Hétköznapi értelemben bárki, aki számunkra zavaróà szubjektív megközelítés buktatói
- Pedagógiai értelmezés à átlagtól való viselkedéses eltérés a problémás ( adott szociális közegben és életkorban elfogadott magatartásúaktól eltér)
- Elfogadható értelmezés—Azt nevezzük problémásnak, akivel szemben az élethelyzet nem támaszt fokozottabb követelményeket az adott életkorban elvárhatóhoz képest, és mégis tartósan hiányos az alkalmazkodása, vagy nem tud megfelelni az adott szabályoknak, elvárásoknak
- Csecsemőkorban: táplálással, táplálkozással, bőrreakcióval összefüggésben
- Kisgyermekkor: beszéd, mozgás, tisztasági szokások, önállósulási törekvésben
- Iskoláskor: viselkedés- teljesítmény területe
- Serdülőkor: önértékelés, identitás
- Tünetek más életszakaszra való áthúzódásaà regresszió
- Testi tünet—pszichoszomatikus tünet à sokszor nem veszik észre
- Átmeneti: napokon belül kompenzálódik
- Időszakos: egy hónapig áll fenn maximum
- Tartós: egy hónapon túl
- Állandósult: éveken át
- Viselkedéses tünetek
- Tanulás és iskolai teljesítmény zavara
- Az egyén biológiai-pszichológiai és szociális körülményei között
- Aktív/passzív
- Diszfunkcionális nevelési viszonyulás eredménye (ami jó az természetese, ami rossz—aránytalan nagy figyelem)
- Tartós tehetetlenségà depresszió
- Hirtelen tehetetlenségà ösztönös reakció
- Szorongás à elkerülő viselkedés
- Stresszanyag—adrenalinà megvonásà hiányállapotà nyughatatlanság
- Veszélyek: környezetére mentálhigiéniás szempontból veszélyes; rossz irány a személyiségfejlődésben; függőségre utalà veszélykereső magatartás
- Pedagógus nyitott legyenà folyamatos önfejlesztés (gyerekek kritikája)
- problémaérzékenység
- Tudatosabban tervezett reagálásàß automatikus reakcióval
- Próbáljuk felismerni mi mozgatja a gyerek viselkedését
- Az érzelmet fogadjuk el, de a zavaró viselkedést korlátozzuk, kritizáljuk à határt állítsunk, önkontroll kialakítása
- Ne a gyereket, hanem a konkrét viselkedést büntessükà viselkedés megváltoztatható (u.e. vonatkozik a dícséretekre)
- Érzékeljük és elfogadjuk, hogy valamilyen problémája van, és ez az oka, hogy valahogy viselkedik
- Gyermek megtanulja kimondani, megfogalmazni problémáit
- Ne találgassunkà viselkedés milyen helyzetekben, kikkel kapcsolatosan, mióta jellemző
- Szülőkkel, kollégákkal együttműködve; érintettel beszélgetés
- Viselkedés à figyelemnek megerősítő hatása vanà közösségben akkor sikeres, ha mindenki követi ezt az elvet
- Ok: kimozdítsuk abból az állapotból, amelyben viselkedése problémás;
- Önmagában nem mindig vezet eredményre
- Amikor javulást észlelünk, vagy amikor elmarad a zavaró viselkedés à figyelemáthelyezés: kívánatos viselkedés erősítése
- Pozitív megerősítésnek is ugyanolyan szuggesztívnek kéne lennie mint a negatívnak
- Nem elég elmondani a szabályokatà tudatosítani kell
- Nem tiltani kell, hanem megengednià mit érdemes kipróbálni
- Nagyobb tanulói aktivitás à kooperatív munkamódok
- Alappillérei: empátia, elfogadás
- Megfelelő alkalom és helyszín; alkalmas időpont (egyeztetés)
- Megértős, segítő közeledésà metakommunikáció
- Személyes légkör
- Megértő, támogató odafordulás
- Helyzetelemzés után
- Pozitív viselkedés feljegyzése à jóval kezdjünk (csak a viselkedést minősítsük pozitívnak)
- Kerüljük a vádló típusú kommunikációt
- Ismételt beszélgetésekà pozitív viselkedés változásra fokuszáljunk; gyerek mit gondol
- Abban segíteni, hogy a diák maga fejtse ki problémáitàő találjon megoldást
- Először fogadókészség kialakítása à ötletadás, segítség felajánlása
- Támogatásnak nem feltétele, hogy a diák azt teszi, amit mondunk
- Szorongás a szülői szereppel kapcsolatbanà szülői identitás válsága
- Pozitívumokkal kezdjük a beszélgetést
- Kérdezzük a szülőtà mit szokott tenni, észleli a problémás viselkedést; segítsen a probléma kezelésében
- Megnyerni a szülőt az „együttnevelésre”à nem a gyermekével csak néhány viselkedésével van probléma
- Megfigyelések egyeztetéseà érintett bevonásaà gyerek is figyeljen saját viselkedésére
- Változásokról további beszélgetés
- Pszichológus bevonása ha kell
- Nevelők konzultáljanak az érintettel kapcsolatban
- Esetmegbeszélő csoportok tartásaà adott esetben lehet eredményes, szemléleti alapok egységesítése, pedagógus mentálhigiéniás gondozása
Diákokkal szembeni elvárások alakulása. Esélyek és esélyegyenlőtlenségek
Gyakorlati pedagógia könyv 8. kötet (scannelve)
Keller Judit—Mártonfi György: Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények (Jelentés a magyar közoktatásról, 2006)
- Összetett társadalmi jelenségekà iskolák minősége, szülők társadalmi-gazdasági státusa közti különbségek
- Iskola leképezi a társadalmi egyenlőtlenségeket
- Egyenlőtlenségek negatívan hatnak a társadalom versenyképességére és gazdasági növekedésre is
- oktatás eredményességének társadalmilag és területileg egyenlőbb eloszlása meghatározó erővel bír a társadalmi-gazdasági fejlődésben
- szelekció fogalma—kiválogatás
- szegregáció—elkülönítés (különösen sújtja a roma kisebbség tagjait)
- olyan oktatási rendszerà minden egyén nevelési szükségleteinek megfelelő, minőségi oktatásban részesül, melynek segítségével képességeik és tehetségük alapján hozhatnak döntéseket életútjuk vonatkozásában, nem pedig etnikai vagy szociális alapon megkülönböztetett kényszerpályákon mozognak
- társadalom fejlődése =„minőségi növekedésként”à a társadalmi polarizáció csökkenését, a környezet védelmét, a társadalmi javak méltányos eloszlását, valamint a humán tőke (az oktatás és képzés) fejlesztése
- esélyegyenlőség= oktatási szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzájutás
- egyenlő bánásmód= azonos tanulási feltételek és bánásmód
- igazságosság
- méltányosabb oktatási rendszer
- közoktatás csak részben képezi le a társadalmi-gazdasági fejlettségi területi-települési egyenlőtlenségeket
- megyei jogú városok rendelkeznek a helyi iskolarendszer működtetéséhez szükséges emberi és anyagi kapacitásokkal
- kistelepülésà pénzügyi, gazdasági ellehetetlenülés
- Minél nagyobb településen található az iskola, annál inkább módjában áll az intézménynek a tanulók családi háttere szerint szelektálni a tanulók között.
- Kisiskolák, szakiskolák problematikája
- Kisiskolák sajtója rosszà
- Szakiskola
- Nem makroszintű társadalmi egyenlőtlenségek formájábanà eltérő tanulási utak, sajátos tanulási attitűdök, értékek, célok
- munkaerő-piaci érvényesülés szempontjábólà nők hátrányban
- közoktatáson belüli szempontból a problémák a fiúkra helyeződtek át.
- Stabil a szám—ált. isk. 1%
- Rendszerváltás óta migrációs központ Mo. (befogadó, áteresztő ország)
- Nemzetközi összehasonlítás szintjénà Mo. alacsony
- Elmúlt évek (2006 előtt!!) letelepedési engedélyt kérők többsége román állampolgár
- Legnagyobb-- nem szomszédos ország Kína (2005-5% felett)
- bevándorló tanulókkal (arab, kínai, erdélyi) jóval nagyobb volt az elfogadás, mint a magyarországi roma tanulókkal szemben.
- 1999—tankötelesek 11% romaà 2008-ra 15%
- roma kisgyerekeket a nem romákhoz képest nagyjából tízszeres arányban iskolázzák be speciális tantervű iskolába à országos szinten a roma tanulók aránya eltérő tantervű osztályokban 80% fölöttire becsülhető
- A speciális iskolába irányító döntések valószínű háttere
- Főváros:
- Emberek csupán 1/3-a véli úgy hogy az együttnevelés hatékony lehet
- 1/3 úgy gondolja az együttnevelés csak a romák számára hatékony
- 3 problémakör:
- SNI tanuló=
- fogyatékosság
- izolált iskolák hátráltatják a fogyatékos gyerekek későbbi társadalmi beilleszkedését
- Súlyosan, halmozottan sérült
- Enyhe fokban értelmi fogyatékos
- Arany János Tehetséggondozó program
- Útravaló program (hátrányos helyzetű tehetséges fiatalok)
- ’90-es évektől a méltányossági és esélyegyenlőségi problémák kezelése jelen van
- 2003 szabályozási, fejlesztési célok
- EU—Egyenlő Bánásmód Hatóság
- OM—hátrányos helyzetű és roma gyerekek integrációjáért felelős miniszteri biztos
- Képességkibontakoztató (hh. Fiatalok felzárkóztatása), valamint az integrációs normatíva(szegény és roma gyerekek integrált oktatása)
- Alapítványi deszegregációs program—Roma Oktatási Kezdeményezés
- célzott támogatások – Útravaló Ösztöndíj program
- egyenlőtlenségek mérséklésére irányuló politikák—Eus támogatások
- 2003-ban indult Szakiskolai fejlesztési program
Diákokkal szembeni elvárások:
elvárás kialakulása:
külsöleges tényezők
naiv becslések
fizikai tényezők
elvárások vonatkozása:
- pillanatnyi teljesítmény
iskolai előrehaladás
túl vagy alul értékelés
elvárást befolyásoló tényezők:
- előzetes teljesítmény
- társadalmi helyzet
- faji, etnikai hovatartozás
- nem
- öltözködés, megjelenés
- aktivitás
- temperamentum
- tanári, pszichológiai vélemények
- szülők, testvérek
Alacsony teljesítmény elvárás okai:
- tanulási képességek félreértelmezése
- tanár saját teljesítményével kapcsolatos képessége
- forrás hiány -> nem tud megfelelő tanulási környezetet teremteni
- család, korábbi eredmények
Magas teljesítmény elvárás okai:
- kedvező családi háttér
- korábbi teljesítmény
- pedagógus pozitív benyomása a tanulóról