Szereplők és szerepek az iskolában
Gyakorlati pedagógia könyv, 6. kötet
- Igazgató
- Felelős az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, takarékos gazdálkodásért
- Gyakorolja a munkáltatói jogokat
- Dönt: minden ügy amit a jogszabály vagy a kollektív szerződés nem utal más hatáskörébe
- Pedagógiai munkáért felel, minőségirányítási munka, rendszeres eg.ügyi vizsgálat megszervezése
- Egy személyben felelős a szervezeti és szakmai működésért
- Pedagógus kollegákkal kooperálva
- Választás: pályázat
- Igazgatóhelyettesek
- Általános jelleg vagy egy-egy speciális terület
- Függ a tanulói létszámtól
- SZMSZ rendelkezik róla, mit takar pontosan ez a munkakör
- Lehet pl.: tanulmányi i.h., operatív i.h.
- Legsokoldalúbb, legösszetettebb szerep
- Osztállyal kapcsolatos belső feladatok
- Osztállyal kapcsolatos külső feladatok
- Gyermek-és ifjúságvédelmi felelős
- Iskolapszichológus
- Fejlesztő pedagógus
- Szociális munkás, szociálpedagógus
- Könyvtáros asszisztens
- Szabadidő-szervező
- Pedagógiai asszisztens
- Oktatástechnikus
- Iskolában tanító pedagógusok közössége
- Iskolai nevelési és oktatási ügyeinek legfontosabb tanácskozó és döntéshozó közössége
- Pedagógusok és szakmai segítői
- Rendszeres ülésezés
- Döntési jogkör:
- Ped.program módosítása, elfogadása
- SZMSZ módosítása, elfogadás
- Intézmény éves munkaterve—értékelések,beszámolók
- Házirend elfogadása
- Magasabb évf.lépés
- Fegyelmi ügyek, osztályozó vizsgák
- Azonos szaktárgyak, műveltségi területekhez tartozó szaktanárok
- Cél: módszertani tanácsok, ötletek, óralátogatás, helyettesítés
- Hiányosságok: nem tanítják ugyanazokat a gyerekeketà egy-egy gyerekkel kapcsolatban nem tudnak konzulálni
- Akár iskolák között
- Nevelőtestület, szülő, tanuló, intézményfenntartó
- Érdekegyeztető fórum
- Egy-egy osztályban tanuló gyerekek szüleinek érdekegyeztető fóruma, szervezési kérdések, feladatok
- Félévente 2-3alkalom
- Szülők tájékoztatása
- Önszerveződő közösségi
- Meghatározza: az életkor,pályán eltöltött idő,közös asztal
diákok szerepe:
- irányító funkciót ellátó szerepek:
képviselők
szóvátevők
szervezők
- iskolai értékek mentén szerveződő szerepek:
elismert diákok
szorgalmasak, kitartók
szakértő
művelt
- kortársi normákmentén szerveződő szerepek:
nevetettők
sportolók
művészetkedvelők
ügyeskezűek
üzletiérzékűek
kapcsolatépítők
kellemes partnerek
peremhelyzetűek
helykeresők
A pedagógusszerep alakulása, a pedagógusokkal szembeni elvárások alakulása
Pedagógia problématörténete: Pedagógusszerep történeti változása
- Példaképként való megjelenése
- Hivatalos „tananyag” közvetítése
- Gyerekek jellemformálása
- Nevelő vezető szerepe (vezetés-követés kettőssége)
- Peidagógosz= gyermekvezető
- Cél: a növendék eljuttatása a valódi megismeréshez, igazsághoz (Platón barlanghasonlat)
- Római nevelés
- Keresztény felfogás—Jézus az emberiség legfőbb tanítója, nevelés legfőbb ideálja
- Legfőbb példakép—Istenà Krisztus személyében való megtestesüléseà utánzás útján
- Keresztény nevelő: vallásosság, jámborság, műveltség
- A cél elérése érdekében a büntetés megalapozottà bot, virgács, pálca
- Testi fenyítés ellen lépett fel a humanizmusà gyermekszeretet, gondoskodást hangsúlyozva
- Reformáció: gyermek „tökéletlen” állapotà felnőtt nevelők követelményei a fegyelemre, szigorú rendszabályokra
- Felnőttkori feladatokra, hivatásra való felkészítés+ önálló cselekvésre is alkalmas ember
- Kerülni: megalázás, félelemben tartás
- Legfontosabbà önállóság kialakításaà ehhez: gyermeki fejlődés alapvető ismerete+ empátia
- Rousseau Emil—modern pszichológiai szemléletmód+ szakszerű pedagógiai munka igénye
- Megfelelő helyzetek alakítása
- Pestalozzi: nevelő munka—gyermek szükségleteire alapozva; gyermekekkel közösen lehet megtalálni a helyes utat
- Aktív, tervszerű, irányító-vezető tevékenység; oktató-nevelő munka
- Gyerekek belső fegyelme meghatározó, elsődlegesà „önként tanulás”
- Alaposan fel kell készülni az órákraà tudományos alapokon nyugvó, speciális képzésà szakmai tudás megszerzése
- Szakmai professzió
- Tanári hierarchia—iskolai hierarchia alapjai (igazgató—ig. helyettes stb.)
- Legfontosabb elemek: tanári előadás, magyarázat, bemutatás, tanári irányítással történő elsajátítás, felelés, másolás, utánzás, emlékezetből való megtanulás, osztályzás, teljesítményhierarchia
- 18-19.sz. differenciálódik a képzés: tanító, középiskolai tanár, polgári iskolában tanítók
- Szaktanári rendszerà tudomány, magasabb műveltség előtérben
- Tanító—nevelés áll a középpontban
- Konfliktus
- Tanárok-tanítók fizetése között is van különbség (falu- város között is fennáll)
- Századfordulóà tekintélyelvű iskolaàß gyermekközpontú szemlélet konfliktusaà reformpedagógiai mozgalmak
- Nevelőkkel szemben új típusú elvárások
- Gyermekkép változásának lehetséges oka à háborúkat követően a felnövekvő generáció felszabadult a szülői kontroll alól (apák hadifogságban, elestek…; anyák dolgoznak stb.)à ifjúsági tömegmozgalmak, lázadó ifjúságà erősödő szakértői kontrollà pedagógia—szakmaiságra törekvésà differenciálódásà erősítette a szakmai hierarchiát
- Tendenciákà tanácsadói funkció erősödése; közoktatási int. kizárólagos oktató funkciójának bővülése; személyre szabottság; nevelés középpontba helyezése
- Waldorf
- Jena plan
- Montessori
- Dalton plan
- Legfőbb jellemzők általában:
Jelentés a magyar közoktatásról 2006—Nagy Mária- Varga Júlia: Pedagógusok
- Tanulók teljesítményét első sorban a tanárok minősége határozza meg
- EU: pedagógushiány—tanári állomány elöregedése
- iskoláskorú népesség számának csökkenése, a tanulói összetétel változása a középiskolákban
- pedagógusok teljesítménymérésének bevezetése, a bérezési rendszer teljesítményekkel való összekapcsolása ajánlásként nemzetközi szervezetektől
- Mo. 1990 óta folyamatosan csökkent az iskoláskorú korosztályok létszáma
- középiskolai tanulók száma az időszak első felében jelentősen, majd lassabb ütemben növekedett
- pedagógusok létszáma nem követte a tanulók létszámának csökkenését
-
- magas pedagógusfelhasználással dolgozik.
- magyar közoktatásban jóval kevesebb tanuló jut egy tanárra, mint az OECD-országok átlagában
- 2007 szeptemberétől egyes pedagógus-munkakörökben megemeli a pedagógusok kötelező óraszámát
- Nők aránya tovább nőtt:
- kor szerint egyre kevesebb a fiatal
- Átlagosnál is nagyobb a nők arányaà elnőiesedés
- Nagyobb a főiskolát végzettek aránya középfokon
- Magas az arányuk
- 97%-ban közalkalmazotti jogviszonyban
- Elmúlt évek béremelés
- A közoktatásban foglalkoztatott pedagógusok keresetének változása
- 1990-1998 növekedés
-
- Több mint 60% nem pedagógusként helyezkedik el
- Régi (kifutó)- új rendszer
- Pedagógusoktól elvárt szakmai kompetenciák
- Tanulói személyiség fejlesztése
- tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztése
- pedagógiai folyamatok tervezése
- a szaktudományi tudás felhasználásával a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztésé
- az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztése
- a tanulási folyamat szervezésére és irányítása
- a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása
- szakmai együttműködés és kommunikáció
- szakmai fejlődésben elkötelezettségre, önművelésre: