osztály számára készített tanmenet- hány tanítási óra, ezen belül mennyi az új ismeret feldolgozása, ismétlés, rendszerezés vagy értékelés, iskolán kívüli tanítás
ha nem tanórához kötődik az oktatás: epochális oktatás- nem órarendszerűen, hanem sűrítve, blokkosítva történik egy műveltségi terület tanítása- tanulása→ a tervezés az epochák tervezett sorrendje. Projektoktatás- egy komplexebb téma feldolgozása, amelyben a téma meghatározása, a munkamenet tervezése, a témával való foglalkozás, a közös munka, eredmények meghatározása a gyermeken alapul→ tervezés időjelzés/vagy elérhető célok felsorolása, a téma tartalmi szerkezetének a felvázolása
tematikus terv- egy viszonylag zárt, összefüggő téma feldolgozásának pedagógiai terve
epochális tervezés
projektoktatásra tervezés
A tervezés előzményei
az óra céljainak a megfogalmazása- a célok forrása a helyi tanterv alapján készült program, a pedagógus szubjektív célja az oktatás céljáról általában, a tanulók céljai, a tanulók megalapozó tudása, valós szükségletei, igényei
a tananyag kiválasztása- összekapcsolódik a tankönyvvel, fennáll az „idődrukk” veszélye, haladni kell, a nevelés szempontjából fontos eseményekről eltereli a figyelmet. Ajánlotta alternatív tartalmak választása→ nyílt oktatásra jellemző
tanulás szempontjából fontos gyermeki sajátosságokból való kiindulás
az előfeltevés NEM gyermekismeret- szembesíteni kell a napi pedagógiai tapasztalatokkal, szükség esetén a tanulók megismerésére alkalmas módszert használni(megfigyelés, beszélgetés, a tanulók munkáinak az elemzése, az osztály társas szerkezetének megismerése, az egyén osztályban elfoglalt helyének a megismerése)
tanulásszervezés
Konkrét példa:
Tematikus terv:
1. témaválasztás
- milyen a diák cosport összetétele (előzetes ismeretek, képességek, motiváltság)
- lehetőséget biztosít-e a gyermeki szükségletek figyelembevételére?
- mennyire felkelthető vele a tanulók érdeklődése? alakítható a belső motiváció?
elég összettett-e a téma
2. tantárgyi kapcsolat
3. célok, fejlesztési feladatok (ez a legfontosabb)
- adott osztály szükségletei
- az iskola pedagógiai programjából kell kiindulni
- heterogén összetételű gyerekcsoport - különböző képességű gyerek - más-más feladat - differenciálás
- párhuzamos tevékenykedtetés, sikerélményhez jutattás
4. tevékenységek meghatározása
- mely tev fele meg az alapszüks.
- mely tevékenység aktivizálja a legtöbb diákok
- mely tev. segítk elő a célok, követelmények megvalósítását
- kölcsönös függőségi és felelősségi viszony, ösztönzés
5. módszerek kiválasztása
6. tanulási folyamat elindítása - Motiváció!!!